LIVE UPDATES
Insights

MË NË BRENDËSI- Migrimi shqiptar dhe shpjegimi përmes artit

Shumë e shohin emigrimin shqiptar si rezultat të drejtpërdrejtë të politikave neoliberale të bëra pas tranzicionit të vendit nga diktatura në demokraci. Por pak flitet për përvojën e të qenit emigrant shqiptar. Artistët, megjithatë, janë përpjekur të tregojnë anën e tyre, duke i bërë më të dukshme historitë komplekse të emigrimit.

14 Dhjetor 2022, 17:31 Nga Claudia Lorenzo Rubiera
MË NË BRENDËSI- Migrimi shqiptar dhe shpjegimi përmes artit
Centro di Permanenza Temporanea-Ardian Paci

Kohët e fundit ka pasur një masë të madhe ksenofobie drejtuar emigrantëve shqiptarë në Mbretërinë e Bashkuar. Është e lehtë të argumentohet se shqiptarët po bëhen "kokë turku" për krizën aktuale në sistemin e emigracionit në Britani. Por paragjykimet ndaj shqiptarëve anembanë Evropës nuk janë të reja.

Pas rënies së komunizmit në vitin 1990, varfëria, paqëndrueshmëria financiare dhe papunësia i detyruan shqiptarët të emigrojnë, shumë në Greqi dhe Itali. Në këto dy vende, shqiptarët kanë qenë vazhdimisht viktima të diskriminimi, duke u përballur shpesh me racizëm. Kriza financiare e vitit 2008 goditi Italinë dhe Greqinë më shumë se shumica. Vitet e fundit shqiptarët kanë emigruar në vendet e Europës veriore, përfshirë Britaninë e Madhe. Përsëri, ata po përballen me diskriminim të ngjashëm.

Shumë e shohin emigrimin shqiptar si rezultat të drejtpërdrejtë të politikave neoliberale të bëra pas tranzicionit të vendit nga diktatura në demokraci. Por pak flitet për përvojën e të qenit emigrant shqiptar. Artistët, megjithatë, janë përpjekur të tregojnë anën e tyre, duke i bërë më të dukshme historitë komplekse të emigrimit.

Një nga artistët e parë shqiptarë që u mor me temën e emigracionit ishte Adrian Paci. Vepra e tij "Centro di Permanenza Temporanea" (2007), përshkruan një grup emigrantësh në një shkallë që presin të hipin në një avion që nuk ekziston. Është një referencë për të gjithë refugjatët, ëndrrat e të cilëve për të filluar një jetë të re në një vend të ri nuk përmbushen kurrë.

Paci iku në Itali në vitin 1997 gjatë trazirave që shpërthyen në Shqipëri pas rënies së firmave piramidale nga të cilat ekonomia shqiptare ishte shumë e varur. Si rezultat, vendi humbi gjysmën e PBB-së së tij . Gjatë krizës, qeveria mbeti pasive, edhe kur trazirat sociale pothuajse u kthyen në luftë civile. Mijëra njerëz humbën jetën gjatë kaosit.

Në videon e tij "Intervista" (1998), Anri Sala , bashkon pamjet mediatike të ngjarjeve të vitit 1997 me pamjet e vitit 1977, kur vendi drejtohej ende nga autokrati për një kohë të gjatë Enver Hoxha dhe nën një sistem komunist. Pamjet e vitit 1977 tregojnë nënën e artistit, Valdete Sala, një ish-lidere socialist, duke marrë pjesë në një kongres të Unionit të Rinisë së Punës të Shqipërisë. Në këtë pamje, ajo mban shallin e kuq partizan dhe qëndron pranë Hoxhës.

Pamjet e viteve 1977 dhe 1997 shoqërohen me pamje të reja të Salës duke intervistuar nënën e tij për të kaluarën komuniste. Veprat e Salës përballinpersonalen dhe politikën, të kaluarën komuniste që hoqi liritë themelore të njeriut dhe realitetin post-socialist që solli kaosin e 1997-ës. Artistët që mbetën në Shqipëri pas eksodit masiv të viteve 1990 kapën ndryshimet që erdhën me kalimin nga socializmi shtetëror në kapitalizmin neoliberal, duke përfshirë përshkrimin e qyteteve dhe fshatrave boshe, tipike në Evropën post-socialiste.

Boshllëku i këtyre fshatrave nxjerr në pah dështimet e rendit kapitalist. Mbyllja e fabrikave shtetërore që punësonin një pjesë të madhe të popullsisë dhe privatizimi solli "rënien" e qyteteve, gjë që i detyroi njerëzit të emigronin jashtë vendit për punësim.

Në pikturat e Edi Hilës pas 1990- ës është e spikatur një ndjenjë bezdisëse e një të shkuare të shkuar prej kohësh dhe e një tranzicioni që nuk arriti kurrë në një përfundim. Seriali i tij "Migrations" (1997), i pikturuar me një ngjyrë gri gati vajtuese, është një përkujtim i atyre që u mbytën në mars 1997 ndërsa po kalonin detin Adriatik, shumica e të cilëve ishin gra dhe fëmijë.

MË NË BRENDËSI- Migrimi shqiptar dhe shpjegimi përmes artit
Edi Hila, Njerëzit e së ardhmes 3, 1997 nga seriali Migrimet.

Ngjarja tragjike ndodhi kur anija shqiptare 'Kateri i Radës' u mbyt pasi u përplas me një mjet lundrues italian në ngushticën e Otrantos. Kjo ishte një nga anijet e shumta që u nisën nga porti shqiptar i Vlorës duke transportuar shqiptarë në përpjekje për t'i shpëtuar kaosit të vitit 1997. Në atë kohë marina italiane u urdhërua të parandalonte me çdo kusht hyrjen e paautorizuar të emigrantëve shqiptarë në Itali.

Seriali i fundit i Hilës Paradox (2005), që përmban shtesa të ndrojtura të ngjyrave më të ngrohta, përfaqëson foto të jetës së përditshme në një mjedis që ndryshon: ndërtesa të papërfunduara, njerëz që lahen përpara të njëjtit det ku dikur humbën jetë njerëzish, bunkerë komunistë që mbeten kujtues të e kaluara traumatike. Jeta vazhdon. 

Shumë emigrantë shqiptarë që ndërtuan jetë të reja jashtë vendit vazhdojnë të kërkojnë ndjenjën e përkatësisë. Në performancën e tyre, "Voyage Transparent" (2004), artistët me bazë në Kanada "The Two Gullivers" (Flutura Preka dhe Besnik Haxhillari) tërheqin zvarrë një valixhe transparente, një metaforë për "bagazhin" e padukshëm (kujtimet dhe emocionet) që emigrantët mbajnë me vete. Artistët e morën këtë valixhe në kryeqytetin shqiptar, Tiranë në vitin 1994 dhe që atëherë e kanë ribërë aktin në të gjithë botën. Në çdo shfaqje, mbetet e paqartë nëse valixhja do arrijë në destinacionin e saj.

Për fotografin Enri Canaj, i rritur në Greqi, kërkimi për të kuptuar “shtëpinë” e kthen në Shqipëri. Në Shqipëri – "Një kthim në shtëpi" (2011–2015) ai përdor fotografinë për të kapur momentet e përditshme në Shqipëri: gra që vajtojnë në një funeral, fëmijë që luajnë, njerëz që shkojnë në punë. Projekti është një përpjekje për të njohur vendin që prindërit e tij lanë pas.

Në shumë raste, emigrantët shqiptarë duhej të fshihnin kombësinë e tyre kur mbërrinin në vendin e tyre të ri. Për shembull, në Greqi shumë morën emra grekë – një strategji mbijetese sepse të qenit “i padukshëm ” nënkuptonte se kishe më pak shanse për të qenë objektiv i racizmit. Megjithëse ekonomia e Shqipërisë është rimëkëmbur ngadalë, vendi mbetet një nga më të varfërit në Evropë. Kriza ekonomike e vitit 2008 dhe pandemia e fundit sollën më shumë papunësi dhe pasiguri.

Korrupsioni ka luajtur gjithashtu rolin e tij në përjetësimin e pabarazive sociale. 200 milionë euro e Pleurad Xhafës (2020), e cila u ekspozua përkohësisht në Teatrin Kombëtar në Tiranë, është një përgjigje e drejtpërdrejtë ndaj realitetit të normalizuar të korrupsionit në Shqipëri. Instalacioni përbëhet nga 500 euro brenda një kubi xhami.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by DEBATIKCENTER (@debatikcenter)

Ajo u krijua për të protestuar kundër mungesës së rishpërndarjes transparente të pasurisë dhe privatizimeve të paligjshme – për ironi duke përfshirë edhe atë që çoi në shembjen e vetë Teatrit Kombëtar. Historia e emigracionit po përsëritet ndërsa njerëzit vazhdojnë të kërkojnë azil në të gjithë botën, përfshirë në Mbretërinë e Bashkuar. Ky art vazhdon të jetë kaq parashikues, sepse cikli nuk mbaroi kurrë për shqiptarët dhe kështu ne mund të vazhdojmë të kuptojmë përvojën e tyre përmes këtyre veprave të fuqishme për shpërnguljen.

emigrimi i shqiptareve

Sondazh

Poll
Insights 14 Dhjetor 2022, 14:58 Klodian Tomorri

Taksë solidariteti, apo...?

Klodian Tomorri Qeveria do taksoje me 50% te ardhurat e jashtezakonshme te prodhuesve privat te energjise elektrike qe nuk i shesin energjine shtetit, por ...

Insights 7 Dhjetor 2022, 19:53 Auron Tare

Ç'ndodhi në Urën e Peratit

Fotoja e shpërndarë nga Auron Tare Ka disa vjet qe i takoj cdo fund shtatori pergjate brigjeve te Vjoses midis Kelcyres dhe Tre urave. Ish ushtar...

VIDEO-VIRALE/ Po fliste në Rrugën e Salës, demokrati 'kapet mat' nga gruaja

VIDEO-VIRALE/ Po fliste në Rrugën e Salës, demokrati 'kapet mat' nga gruaja

"Injoranca nuk është argument" Nuk i pëlqeu pyetja, Rama prek në faqe gazetaren Ambrozia Meta

Del VIDEOJA, Elia godet Princ Lekën: Familja ime të ka mbajtur me bukë

VIDEO/ Noka i jep Spiropalit pankartën, Ministrja ofrohet ta mbaj para fytyrës

Publikohen pamjet nga brenda bazës ajrore të Kuçovës, Komandanti: E gatshme për stërvitjen e trupave

Tempulli 2/ Me kanabis gati për shitje dhe shuma parash, arrestohen 4 të rinj në Tiranë

Dalin pamjet nga kasollja ku u vra 50-vjeçari në Durrës

Kontrabandonin ilaçe dhe telefona, arrestohen dy persona në Tiranë, sekuestrohen 47 iPhone

I vunë flakën eskavatorit me vlerë 150 mijë euro, arrestohen 2 autorët e ngjarjes

Reshjet e shiut dhe borës në vend, policia: Moderoni shpejtësinë e mos kryeni parakalime të gabuara

Kampioni Alvin Karaqi mes lotësh: Për besë u ndjeva si Gjergj Kastrioti kur mora flamurin

'Dokumentar horror'/ Berisha publikon pamjet: Do ju paraqes terrorin që Bajrajt ushtruan më 14 maj

Krimi në Bulqizë/ Fqinji: Po hante bukë në banesë kur erdhën dy makina!

Dosja "Gjici"/ Zv.kryetari i bashkisë së Kukësit shkon në SPAK

Newsroom 11 |XAMA: LAJMI I FUNDIT FAKE QË PASHË, ISHTE PËR MUA

Newsroom 11 |XAMA: KËSHILLË QYTETARËVE- MOS LEXONI VETËM NJË BURIM

Newsroom 11 | XAMA: GAZETARËT NUK SHKRUAJNË ME EMËR, KJO S'ËSHTË ETIKE

Xama në Newsroom: Lajmet e rreme përhapin panik! Më akuzuan se kisha marrë para për një shkrim

Muka në Newsroom: Në Shqipëri ka portale gjobaxhie, u bëjnë shantazh njerëzve

Xama në Newsroom: Fake News shpërndahet më shumë në Facebook e Tik Tok! Gazetarët të shkruajnë emrin

Newsroom 11 |Kush prodhon lajme të rreme në Shqipëri

Newsroom 10 |SENJA: NE S'REAGOJMË NDAJ GJUHËS SË URREJTJES

Newsroom 10 |HAZIZAJ: 'ÇOHU ENVER', PJESË E GJUHËS SË URREJTJES

Newsroom 10 | HAZIZAJ KEMI MARRËVESHJE PËR TË MBROJTUR 'VIKTIMAT'

Newsroom 10 |HAZIZAJ: GJUHA E URREJTJES KA SHKAKTUAR DHE KRIME

Newsroom 10 |GAZETARI: GJUHA E URREJTJES, PJESË E SHOQËRISË

Newsroom 10 |HAZIZAJ: GJUHA E URREJTJES, E FRIKSHME NË SHQIPËRI

Vidhnin në banesa duke përdorur çelësa të klonuar, vihet në pranga 1 person,nje tjeter në kërkim

Newsroom 10 |GJUHA E URREJTJES PËRDORET NGA POLITIKA, AMA TË KONTROLLOJË GJUHËN E URREJTJES

Newsroom 10 | HAZIZAJ: STEREOTIPET NXISIN GJUHËN E URREJTJES

Newsroom 10 | HAZIZAJ: GJUHA E URREJTJES LUFTOHET ME EDUKIM

Newsroom 10 | Gjuha e urrejtjes në media, si dhe kush e shpërndan?

Ndryshimet në PS/ Gjiknuri: S'është fundi, por fillimi i diçkaje të re.

Inceneratorët/ S’kam dhënë asnjë kontratë pa garë, ato janë publike!

Ndihet 'i shitur' nga Rama? Gjiknuri: Nuk ndjej braktisje, kam komunikim me të prej 20 vitesh

Klosi: Kemi primare reformimin e partisë, PS synon mandatin e katërt

U shkarkua si Sekretar i Përgjithshëm, Gjiknuri: PS edhe kur fiton, refekton!

Digjet shtëpia në Shkodër, në banesë ndodhej një i moshuar, përfundon në spital

Vazhdon përplasja në PD! Basha kërkon mbledhjen e Komisionit të Etikës për të, Bardhi: Shenjë humbje

Vrasja e Jetmirës/ Autori u dënua me 28 vite burg, nëna e viktimës: Duhet dënim përjetë!

Newsroom 9 | Kallanxhi: Threads? S`besoj se do zgjasë shumë

Newsroom 9 | Eksperti i IT: Mos merrni për bazë asgjë thuhet në rrjet

Newsroom 9 | Gazetarja: po ndodhin vrasje nga tik tok

Newsroom 9 | Eksperti i IT: Fake News dallohet vetëm po të jemi kritikë

Newsroom 9 | Kallanxhi: Shqiptarët besojnë gjithçka shohin në rrjet

Newsroom 9 | Eksperti i IT, Tomi Kallanxhi: Tik Tok ka "fake news" sepse s'ka censurë

Newsroom 9 | Gazetarja: Shqipëria do kohë të përshtatet me Tik Tok

Newsroom 9| Eksperti i IT: Çdo rrjet është i përkohshëm, duhet të kujdesemi për vlerat

A mund të mbyllet TikTok për Shqipërinë? Flet për Newsroom eksperi i IT

Fëmija mbyllet brenda në shtëpi, nëna e alarmuar njofton zjarrfikësit, NDËRHYRJA nga ballkoni